De otte djævle |
IT handler om at udvide vores menneskelige kapacitet - med hukommelse, processer, styring og analyse - som automatiseres. Og når vi gør det, så flytter problemerne ofte med. Nogle problemer er irriterende gengangere, og dem har jeg kaldt "djævle". Og de almindeligste af dem har jeg kaldt "De otte djævle" - det er nogle af dem jeg kender godt, og kan hjælpe med at udrydde.
De gamle djævle
De nye djævle
De tidløse djævle
Djævel nummer 1: Et åg af gamle byrderProblem: I burde bruge tiden på nyudvikling, men hænger fast i dyr vedligeholdelse og brandslukning af forældede systemer. Hjælp: Jeg løfter åget med planlægning, kodning og udførelse af automatisk og semi-automatisk migrering Resultat: I opnår et skift til en mere moderne verden, hvor ressourcer kan bruges på nyudvikling, ikke vedligeholdelse.
Djævel nummer 2: En jungle af tilgroede stierProblem: I hænger fast i mystiske systemer, der er forbundet på kryds og tværs, og som ingen kender godt længere. Hjælp: Jeg finder vej ved undersøgelse og karakterisering af nødlidende eller forladte systemer Resultat: I opnår et overblik og et solidt grundlag for vidtrækkende beslutninger.
Djævel nummer 3: Ven eller fjende?Problem: I føler jer svigtet af leverandører, som skulle hjælpe med problemer, men svigter når det brænder på. Hjælp: Jeg banker på plads med leverandørstyring i forbindelse med supportsager eller vurdering af udbudssvar Resultat: I får bedre tid til jeres daglige opgaver ved at lade mig håndtere de ekstraordinære opgaver.
Djævel nummer 4: En forsmået brudProblem: I har en avanceret løsning at tilbyde jeres kunder, men har svært ved at præsentere den på en forståelig måde. Hjælp: Jeg skaffer medgiften som salgsstøtte ved salg af avancerede tekniske IT-baserede løsninger Resultat: I får den fornødne tekniske støtte under salgsprocessen af en tekniker der spiller med, ikke mod.
Djævel nummer 5: Et ukendt mirakelProblem: I har de gode løsninger, men mangler opmærksomhed fra kunder og partnere. Hjælp: Jeg slår på tromme med branding og produkt-marketing af avancerede tekniske IT-baserede løsninger Resultat: I får jeres firma og jeres produkt gjort mere kendt blandt kunder og partnere.
Djævel nummer 6: En gigantisk labyrintProblem: I skal byde på et komplekst projekt, eller udbyder selv et, men mangler overblik og skarphed i processen. Hjælp: Jeg lægger brikkerne og hjælper ved udarbejdelse eller besvarelse af udbud Resultat: I får overblik og styr på de tekniske spørgsmål eller svar, og en sikkerhed for at de er korrekte.
Djævel nummer 7: Hemmelige ritualerProblem: I har lavet en fantastisk løsning, men ingen har lyst, tid eller evner til at beskrive den. Hjælp: Jeg forfatter dokumentation af alle typer (manualer, brugervejledninger, præsentationer, oversættelser) Resultat: I får dokumenteret jeres systemer og metoder, så jeres medarbejdere og kunder kan blive mere tilfredse med jeres ydelser.
Djævel nummer 8: Lærling uden troldmandProblem: I skal have udbredt kendskabet til jeres system til kunder, partnere og brugere. Hjælp: Jeg er vismanden der træder til med planlægning og afholdelse af undervisning, mentorering, kvalitetssikring og inspiration til personer og projekter Resultat: I får løftet niveauet blandt jeres kunder og medarbejdere, så de kan få bedre udbytte af jeres ydelser.
|